Съвременно хайку

До края на промоцията остава:
-20%
ТОП
  • Братислав Иванов (съставител)
  • Автор:  Братислав Иванов (съставител)
  • Година: 09-12-2005
  • Превод съставителство и превод от японски: Братислав Иванов
  • Наличност:  В наличност
  • Код на продукта:  216-01
  • SKU: 18.0114
  • ISBN: 954-321-191-4

5.60 лв.  7.00 лв.
  • Без данък: 5.14 лв.
   


Доставка

До офис на куриер 4,00 лв.

До личен адрес 6,00 лв.

Провери своята поръчка

Обади ни се: 0888 465 635

Е-книги

За да изтеглите и четете е-книги от сайта на "Изток-Запад", се нуждаете от програмата Adobe Digital Editions, както и от регистрация в сайта на Adobe.

Електронните книги в нашия сайт не са съвместими с Kindle устройства и не подлежат на конвертиране.

Повече информация за е-книгите на „Изток-Запад“

Описание

ХАЙКУ - КЛАСИЧЕСКО И СЪВРЕМЕННО

През първата половина на ХІХ век японското общество преживява дълбока криза, довела в крайна сметка до всеобхватни революционни промени, останали в историята под названието Реставрацията Мейджи. В резултат на тези промени страната уверено тръгва по пътя на модернизацията и индустриализацията. Не закъсняват и обичайните в подобни случаи опити за преоценка на традиционните ценности.

През осемдесетте и началото на деветдесетте години на ХІХ век в Япония се води дискусия под мотото „Литература ли е хайку?“. През 1892 г. в дискусията се включва и Масаока Шики - поет, теоретик и родоначалник на съвременното хайку, чието име японците поставят в един ред с имената на Башьо, Бусон и Иса. Тогава той прави знаменитото си изказване за хайку като част от литературата. Под негово влияние названието на тристишията се променя от хокку на хайку. Макар и новатор, Шики никога не се е обявявал против сезонните думи и фиксираната форма на хайку.

В теоретичното наследство на Шики особено място заема теорията за шясей (shaseisetsu) като основен творчески принцип в хайку. През последните години тази теория се превърна в обект на оживени дискусии на страниците на специализираните японски издания.

Терминът shasei първоначално е бил използван в изобразителното изкуство за превод на английския термин sketch скица, пейзажна рисунка, но след Шики с него се назова творчески принцип, който условно може да бъде определен като реализъм. Условността произтича от обстоятелството, че шясей и реализмът имат аналогични дефиниции, но шясей се отнася единствено за поетичните жанрове хайку и танка.

За да разберем причините за това разграничаване, трябва да анализираме мястото на човека в хайку, от една страна, и в останалите поетични жанрове, от друга. Този анализ ще ни даде и ключа към различията между хайку и сенрю, които от гледна точка на стихосложението са идентични.

Ако приемем гледната точка на Р. Блайт1 - най-големия европейски специалист по хайку и дзен, - в хайку се разкрива същността на природата, а в сенрю - същността на човека. Докато в хайку природата заема централно място, в сенрю тя или отсъства, или служи като фон за разкриване на вътрешното психологическо състояние на човека.

В хайку човекът се разглежда не като част от обществото, а като отделен индивид, чието присъствие озарява природата, ако отново цитираме Блайс. Любовта и изневярата, бедността и богатството, които заемат важно място в сенрю, се отнасят към периферията на хайку и по правило са представени като индивидуални преживявания на автора. Така е представен и характерният за хайку мотив за състраданието към всяко живо същество.

Събитията в хайку не са ориентирани спрямо линейното време, но пък чрез сезонните думи те са привързани към точно определени моменти от цикличните промени на природата. В редките случаи, когато бихме могли да говорим за развитие във времето, това развитие протича тук и сега. Историческите и цивилизационните процеси, държавата и обществото, социалните и промишлените революции - това са теми отвъд територията на хайку.

Хайку се характеризира с ярко изразена моносценичност (термин на Александър Фол) - с няколко думи авторът визуализира една-единствена сцена (с това е свързана и разпространената аналогия на хайку със сумие монохромна рисунка с туш), в която читат

За автора

Братислав Иванов (съставител)

Братислав Иванов (съставител)

Братислав Иванов (роден на 29 март 1945 г.) е български японист, автор на трудове по лингвистика и културология и преводач от японски език. Братислав Иванов е завършил специалността японски език и ли... Виж повече

Още от автора

100 стихотворения от 100 поети
-20%

100 стихотворения от 100 поети...

9.60 лв. 12.00 лв. Без данък: 8.81 лв.

Бързаш ли, заобиколи и още 300 японски пословици
-20%

Бързаш ли, заобиколи и още 300 японски п...

7.20 лв. 9.00 лв. Без данък: 6.61 лв.

Класическа японска поезия
-20%

Класическа японска поезия...

8.00 лв. 10.00 лв. Без данък: 7.34 лв.

Хайку. Лято
-20%

Хайку. Лято

8.00 лв. 10.00 лв. Без данък: 7.34 лв.

Хайку. Пролет
-20%

Хайку. Пролет

8.00 лв. 10.00 лв. Без данък: 7.34 лв.

Хайку: Есен
-20%

Хайку: Есен

8.00 лв. 10.00 лв. Без данък: 7.34 лв.

Хайку: Зима
-20%

Хайку: Зима

8.00 лв. 10.00 лв. Без данък: 7.34 лв.

Японски поетеси V-X в.
-20%

Японски поетеси V-X в.

6.40 лв. 8.00 лв. Без данък: 5.87 лв.

Свързани книги

Рана
-20%
ТОП

13.60 лв. 17.00 лв. Без данък: 12.48 лв.

По следите на хайку
-20%
ТОП

8.00 лв. 10.00 лв. Без данък: 7.34 лв.

Хайку врабчета
-20%
ТОП

16.00 лв. 20.00 лв. Без данък: 14.68 лв.

Тагове: Поезия, Хайку, Япония, Двуезични и многоезични

Спецификация
Година 09-12-2005
Превод съставителство и превод от японски: Братислав Иванов
Страници 136
Размери 130/200 мм
Тегло 0.232 кг
Подвързия Мека корица
Жанр Поезия, Хайку, Япония, Двуезични и многоезични

Този продукт няма отзиви.

Напишете отзив
Защитен код

Записване за бюлетин
При записване се съгласявате с обработката на личните ви данни единствено за маркетингови цели. Повече на Политика за защита на личните данни.

На фокус

Коледното чудо на Тошко – картичка с кауза

06/12/2024

Помните ли вълшебната картичка на 12-годишния Тошко Хинов, която миналата година вдъхнови благотворителна кампания ..

Една от най-важните книги, които ще прочетете в живота си (ревю)

27/11/2024

„Ръководство за справяне със стреса ... и защо зебрите нямат язва“ от Робърт Саполски не е книга, посветена на зебр..

Защо да четем за Карл Роджърс и за неговата психотерапия?

13/11/2024

През последните години интересът към психотерапията значително нарасна, а като причина или следствие може да се пос..

ИНТЕРВЮ С Д-Р РОБЪРТ ЧАЛДИНИ. Силата на влиянието

02/10/2024

Издателство „Изток-Запад“: Как бихте определили „влиянието“?Д-р Чалдини: За мен влияние означава промяна. Тази пром..